Home / Customer Cases / AB Catering

AB Catering

AB Catering sparer tid og reducerer emissioner gennem AddSecure Co-Driver

Download kundhistorien

Interview med Allan Hvidberg, Logistic Manager på AB Catering

Beskriv hvordan dit flådestyringssystem har værdi for dit firma.
Da vi implementerede systemet fik vi det totale overblik af over bilerne i vores forretning! Vi var overbevist om at vi gjorde de fleste ting på den rigtige måde, men med systemet installeret indså vi at ikke alt var perfekt! Eksempelvis bemærkede vi, at bilerne gennemsnitligt var i tomgang en time pr. dag! Bilen var i tomgang under lastning og losning, for at holde kølemaskinen kørende, så temperaturen ikke ville stige. Vi besluttede at tilslutte ekstern strøm til kølemaskinerne, for at kunne slippe af med det meste af tomgangen. Med netop dette initiativ lykkedes det os at spare 12% på tomgang og kr. 186.000. årligt!

Med ordre systemet kan vi følge ordrenes status i løbet af dagen i realtid. Dette overblik har reduceret telefonopkald til og fra chaufførerne og fjernet presset på både chaufførerne og de ansvarlige for logistikken. Hele arbejdsmiljøet er forbedret takket være systemet fra AddSecure. Med positionering kan vi direkte se, hvor lastbilerne er placeret og give vores kunder en meget bedre service. Det er ikke kun nyttigt at kunne dokumentere positionerne, hvor og hvornår køretøjerne har været hos vores kunder, det er også et godt værktøj, i tilfælde af potentielle konflikter og forsikringssager. Nu er vi udstyret med beviserne.

Systemet har givet os langt flere fordele end vi forventede fra begyndelsen. I starten var jeg nervøs for, at jeg skulle være den eneste, der skulle levere ROI og bevise fordelene. Nu har det vist sig, at der
er mange medarbejdere i vores organisation, der nyder godt af systemet, så jeg føler ikke presset længere!

Efter at vi havde vist gode resultater med systemet, blev vores fem søsterselskaber interesseret i systemet og besluttede at investere i det. Igen følte jeg presset; ville de også blive så tilfredse som vi har været? Og
ja, de har med succes udvalgt systemerne og forbedrer nu deres service, sparer brændstof og skåner miljøet, som vi gør! I begyndelsen mente chaufførerne, at systemet var lidt skræmmende. Vi viste, at vi skulle
præsentere og sælge systemet til chaufførerne, ikke kun til kontorbrugere. Vi fortalte dem, at systemet skulle være med til forbedre vores arbejdsmiljø og vores sikkerhed.

Da systemet blev implementeret, indså de, at der var færre telefonopkald fra kontorteamet, og de kunne fokusere på at køre ud og møde kunderne. Deres arbejdsdag blev mindre stressende! Initiativet støtter også vores Lean-projekt, hvor vi lærer chaufførerne at arbejde så effektivt som muligt. Alt i alt må jeg sige, at alle virkelig har haft gavn af systemet. Vi er meget tilfredse! En anden væsentlig tidsbesparelse er den automatisk download af filer fra fartskriveren og chaufførkortene. Tidligere skulle en af vores medarbejdere opsøge lastbilerne for at downloade filerne hver 3. uge, nu kan vi gøre det mens de er i drift!

Resultaterne forbedrede kampånden og stemningen steg betydeligt! Bundlinjen var virkelig imponerende!

Allan Hvidberg, Logistic Manager på AB Catering

Hvad var de vigtigste kriterier, da du valgte leverandør af Fleet Management System?
Til at begynde med ledte jeg efter en ruteplanlægger. Det var det eneste, jeg ikke fik! Men vi har mange andre meget nyttige tjenester! Vi ønskede et system, der var let at bruge, så alle kan bruge det. Det var også vigtigt, at systemet kunne konfigureres og tilpasses vores processer, og at det kunne installeres i forskellige bilmærker, da vi både har Scania og Volvo lastbiler.

Har du eksempler på resultaterne fra din investering? ROI?
Før vi trænede chaufførerne i at bruge systemet, analyserede vi brændstofforbruget. I gennemsnit kørte vores chauffører 2,2 km / l. Ved hjælp af Eco-Driving-funktionen lykkedes det at gennemføre en forbedret kørselsadfærd, og vi steg til 2,9 km / l. Resultaterne forbedrede kampånden og stemningen steg betydeligt! Bundlinjen var virkelig imponerende!

Med målet om at reducere vores tomgang, lykkedes det os at spare 12% i tomgang og kr.186.000,00 i brændstofbesparelse årligt! Vi arbejder bare smartere, ikke sværere! Derudover har vi lavere omkostninger til service, dæk og reservedele til vores lastbiler, takket være forbedret kørselsadfærd. Vi kan se, at vores chauffører håndterer lastbilerne på en bedre måde.

Hvis du skulle rådgive andre transportselskaber i deres valg af et Fleet Management System, hvad vil du sige til dem?
Jeg vil anbefale at udbygge systemet trin for trin. Når du visualiserer flåden, vil du højst sandsynligt se ting, du ikke vidste før. Dette vil hjælpe dig med at identificere områder, der kan forbedres. Du tror du gør tingene rigtigt, men det er som at åbne en bog og se, hvor du kan spare penge!

Hvis du vil være i toppen, må du have et flådestyringssystem. Vores firma har også et socialt ansvar og for at opfylde dette, må vi gøre hvad vi kan for at reducere miljøpåvirkningen. Vi ønsker også at se vores kunder i øjnene og fortælle dem, at vi gør hvad vi kan på dette område. Vi ønsker også, at vores brand er forbundet med miljøansvar. At tage ansvar, er nøgleordet for os!